UNGDOMMENS PROSJEKT

når ungdommen selv blir agent

- fra stykkevis og delt til målrettet og hel

Forskning viser at ungdom i barnevernsinstitusjon har høy forekomst av psykiske vansker, skolefravær og lav tilknytning til nærmiljøet. En ny studie fra RKBU og NTNU viser at 78 % fortsatt har psykiske lidelser ti år etter institusjonsoppholdet. Fullført videregående skole fremstår som den viktigste beskyttelsesfaktoren.

Modellen vår bygger på kunnskap om utviklingstraumer og komplekse traumelidelser. Vi jobber med å mobilisere ungdommens iboende ressurser – deres evne til mestring, håp og tilknytning – gjennom å gjenopprette forbindelsen til relasjoner og arenaer som skole, arbeid, idrett og fellesskap. Vi setter ungdommens nåværende fungering inn i en større sammenheng, der tidligere erfaringer og livshendelser får mening som kan mobilisere motkrefter til å være offer. Samtidig bygger vi et støttenettverk rundt ungdommen, slik at de kan gå fra å være i en offerposisjon til å bli aktører i eget liv ved at de får helt konkrete og reelle muligheter for en alternativ livsførsel. Den aller viktigste suksessfaktoren er arbeidet med å samle laget rundt ungdommen som heiagjeng og støttespillere. I de aller fleste tilfeller er det høy grad av fortvilelse, ansvarsforskyvning og frustrasjon i systemene rundt ungdommen; som skole, spesialisthelsetjenesten ( BUP) institusjon (barnevern eller rus). eller foreldre / fosterforeldre.

Ved å bruke intuitive, konkrete og visuelle illustrasjoner på komplekse individuelle, relasjonelle og systemiske fenomener oppstår felles problemforståelse, ansvarsfordeling og retning.

I denne kronikken fra politiet på NRK Ytring beskrives hvordan barn helt ned i 12-årsalderen rekrutteres til voldskriminalitet. Politiet skriver: «Å møte dem med straff er som å helle bensin på bålet.» Mange av disse ungdommene har opplevd svik, omsorgsbrudd og hjelpesystemer som ikke har klart å møte dem. Når hjelpen kommer for sent, blir straff og kontroll virkemidler som forsterker motstand og mistillit. Ungdommens Prosjekt er vårt bidrag til å snu dette. Vi ser ungdommen i kontekst og mobiliserer alle gode krefter rundt dem – familie, skole, nærmiljø og fagpersoner – i en felles innsats for å stoppe destruktive utviklingsforløp. Vi jobber målrettet med å skape mening, sammenheng og integrering av ungdommens historie. Rammer og rutiner blir ikke bare regler, men nødvendige og meningsfulle steg mot en ny retning.

Den aller viktigste suksessfaktoren er arbeidet med å samle laget rundt ungdommen som heiagjeng og støttespillere.
Rammer og rutiner blir ikke bare regler, men nødvendige og meningsfulle steg mot en ny retning.
— Terese Ramnefjell