Anne Gjertrud Thorstensen
Tlf. 412 34 561
E-post: annegjertrud@hotmail.com
Anne Gjertrud er klinisk pedagog og nevroutreder for En Forskjell.
Curriculum vitae
Utdannelse
2010-08 ‑ 2013-06
R-BUP, Nydalen. 3-årig spesialistutdanning ved R-BUP (Regionsenteret for barn og unges psykiske helse). Tverrfaglig studie med sosionomer, psykologer, pedagoger, leger som profesjoner. Min metodefordypning er kognitiv atferdsterapi (over 2 år) med 60 studiepoeng, avla eksamen ved HIOA.
Godkjent spesialist i klinisk pedagogikk.
2007-08 ‑ 2009-06
R-BUP. Etterutdanning i nevropsykologi, 2-årig etterutdanning ved R-BUP. Dette er en tverrfaglig sammensatt utdanning. Totalt 32 kursdager.
Temaer:
- Grunnleggende forståelse, hjerne-adferd sett i et utviklingsperspektiv.
- Utredning. Nevrologiske og nevropsykologiske funksjoner.
- Nevrologiske forstyrrelser, vurdering og behandling.
- Forståelse og komplekse vansker.
2000-01 ‑ 2003-06
Universitetet i Oslo, Cand. ed (embetsstudie) i spesialpedagogikk ved UiO. Fordypning i sosiale-emosjonelle vansker. Gjennomførte en kvalitativ studie i samarbeid med en bydel i Oslo, intervjuet 12 pedagogiske ledere. Tittel på oppgaven: Pedagogiske lederes opplevelse av mestring i arbeid med barn med atferdsvansker.
1995-08 ‑ 1998-06
Høyskolen i Oslo, Førskolelærer. Gjennomførte studiet på full tid. Fordypning i administrasjon og ledelse.
Videreutdanning / kurs
21.05.2025 ‑ 23.05.2025
ESSTS, 17th International Conference on Tourette Syndrome and Tic Disorders. Internasjonal konferanse om Tourettes syndrom (utredning, behandling og komorbiditet), i Athen.
14.06.2021 ‑ 01.12.2021
Oslo Universitetssykehus, 10 dagers samling, utredning og behandling av OCD. Opplæring i utredning av OCD (Cy-BOCS) og manualbasert behandling (Nord-LOTS). "The Nordic Long-Term OCD Treatment Study", kognitiv atferdsterapi, spesielt for barn og unge med OCD.
12.03.2020 ‑ 14.03.2020
RVTS. Barn og traumer, 2 dagers kurs. Hvordan traumatiserende hendelser kan påvirke barns utvikling og hvordan man kan arbeide med barns selvfølelse og regulering.
31.10.2013 ‑ 01.11.2013
R-BUP. Mestringskatten. 2 dagers kurs i Mestringskatten. Kognitiv atferdsterapi for barn med angst.
01.09.2013 ‑ 01.11.2013
R-BUP, 4 dagers kurs i Kiddie-Sads, ved Hanne Kristensen.
26.10.2012 ‑ 26.10.2012
R-BUP, Kurs i CCC-2. Utredningsverktøy for utredning barn med språkvansker
14.08.2012 ‑ 14.08.2012
Oslo Universitetssykehus, Kurs i HRT. Kurs i tics-kontrollerende trening.
23.05.2012 ‑ 25.05.2012
Regional kompetansetjeneste for autisme, ADHD og Tourettes syndrom (RKT) i Helse Sør-Øst. 2 dagers introduksjonskurs i Autism Diagnostic Interview - Revised, ADI-R. Autism Diagnostic Interview-Revised, er et semistrukturert diagnostisk intervju. ADI-R kan benyttes med alle aldersgrupper. Nærmeste omsorgspersoner er informanter.
30.05.2011 ‑ 01.06.2011
Oslo Universitetssykehus. 3-dagers Introduksjonskurs for klinikere i bruk av ADOS, (diagnostisk observasjon ved gjennomgripende utviklingsforstyrrelse) ved Lennart Pedersen.
06.05.2011 ‑ 06.05.2011
Galta kompetanse, Tolkningskurs i WISC-IV.
31.05.2010 ‑ 01.06.2010
OUS, Sosial kompetanse-psykiske lidelser. Grunnleggende forståelse og implikasjoner for behandling.
26.11.2009 ‑ 27.11.2009
I regi av Utdanningsforbundets spesialiseringsordning. Utredning av minoritetsspråklige elever med særskilte behov.
05.06.2009 ‑ 05.06.2009
AHUS. Tidlig identifisering - tidlig intervensjon.
16.11.2006 ‑ 17.11.2006
Torshov kompetansesenter. Bayley-III
25.11.2004 ‑ 26.11.2004
Torshov kompetansesenter. Kurs i Leiter-R.
15.11.2004 ‑ 15.11.2004
Oslo. Kurs i pedagogisk relasjonskompetanse med Jesper Juul.
01.09.2004 ‑ 02.09.2004
PP-kurs for rådgivere i Akershus og Oslo. Organisasjonspsykologi v/ Ralph Stenbacker.
01.11.2003 ‑ 02.11.2003
Torshov kompetansesenter. Non verbale lærevansker.
Annen erfaring
01.09.2010 ‑ 01.11.2014
Plasstillitsvalgt i Samfunnsvitne.
Prosjekter
2023-06 ‑ 2023-06
Utarbeidelse av Tourettesplakaten, RKT Materiellet er utarbeidet av Regional kompetansetjeneste for autisme, ADHD og Tourettes syndrom i Helse Sør – Øst (RKT). Formålet med plakaten og tilhørende materiell er å gi både visuell og skriftlig støtte til en gjennomgang av områder som er berørt når man har konkludert med diagnosen Tourettes syndrom.Den primære målgruppen er fagpersoner med ansvar for utredning og diagnostisering av barn og unge med Tourettes syndrom.
Språkkunnskaper
Norsk Muntlig : Meget godt Skriftlig: Meget godt
Engelsk Muntlig : Godt Skriftlig: Godt
Yrkeserfaring
2017-12 ‑
Spesialist i klinisk pedagogikk, Oslo Universitetssykehus, BUP Nord
Utredning og behandling av barn og unge i spesialisthelsetjenesten. 100% stilling. Koordinator for klinikkens OCD/Tics team. Behandling, foreldreveiledning, samarbeid med 1.linjetjeneste og veiledning. Kursvirksomhet knyttet til OCD/ASD
2016-09 ‑ 2018-06
Høyskolelektor, Høyskolen i Oslo og Akershus
Vikariat som høyskolelektor ved OsloMET (Barnehagelærerutdanningen). Tilknyttet videreutdanningen innen spesialpedagogisk arbeid med barn og unge, innen temaer mobbing, observasjon, tilknytning, IOP, rådgivning, spesialpedagogisk hjelp, autismespekterforstyrrelser. Forelest også på fordypning i spesialpedagogisk arbeid. I tillegg har jeg veiledet studenter i gruppe, individuelt, ledet seminarer og senurert ulike kull. Jeg har også veiledet studenter i skriving av semesteroppgaver. Ekstern muntlig sensor på lærerutdanning på tema; samspill, spesifikke vansker og mangfold (4. året) med barn og unge. Høsten 2017, vikar for koordinator og organisert deler av dette studiet.
2014-11 ‑ 2016-12
Seniorrådgiver ved Folkehelseinstituttet, Område for psykisk og fysisk helse
Ansatt som seniorrådgiver/kliniker (prosjektstilling) i forskningsprosjekt knyttet til barn med ADHD (ADHD-studien). Jeg har bidratt med forarbeidet i prosjektetet ved å utarbeide protokoll som benytte ved innhenting av data. Jeg har søkt om innpass og skrevet søknader til alle landets helseforetak. Arbeidet besto av å gjennomgå journaler ved BUPèr i alle landets fylker. Videre besto arbeidet i å reise rundt og gjennomgå journaler til barna samt hente inn data fra utredningsarbeidet, samt vurdere hva som lå i barnets pasientjournal. Dette er et forskningsprosjekt, som er en del av et større forskningsprosjekt, MoBa. Forskningsprosjektet drives av Folkehelseinsitituttet, der man samler inn data fra 113 000 barn og deres foreldre. Dette er en longitiduell studie, og ADHD-studien er en del av dette forskningsprosjektet. Prosjektet ledet av Pål Surèn ved FHI.
2010-09 ‑ 2014-11
Spesialist i kliniske pedagogikk, ved nevroteam, BUP, Nedre Romerike
Ansatt i tverrfaglig nevroteam, med ulike faggrupper. Utredet og behandlet barn med nevroutviklingsforstyrrelser som ADHD/autsimespekterforstyrresler og Tourettes syndrom. Jeg bidro mye med veiledning til 1. linjetjenesten (skole/barnehage/PPT/helsesøstre/barnevern). I tillegg til foreldreveiledning. Benyttet bl.a de ulike Wechsler-testene, ADI-R, ADOS, CELF-4 og andre språktester, samt ulike diagnostiske intervjuer.
2009-01 ‑ 2012-01
Meddommer, Fylkesnmeda for barnevern og sosiale saker
Jeg ble valgt inn som alminnelig medlem i Fylkenemnda (Oslo og Akershus) og innkalt til enkeltsaker i nemda.
2003-08 ‑ 2010-09
Ped.psyk rådgiver, Skedsmo kommune
Pedagogisk psykologisk rådgiver, tilknyttet skoleteam fra 2003-2006, førskoleteam fra 2006- 2010. Koordinator for førskoleteam fra 2006-2007. Arbeidet med individsaker som utredning og veiledning til skoler og barnehageer. I tillegg hadde jeg ansvar for nettverksgrupper, holdt kurs og jobbet med kompetanseheving og kompetanseutvikling. Hadde ansvar for en anonym drøftingstjeneste med veiledning til fagutdannede i barnehagene.
2001-08 ‑ 2003-06
Spesialpedagog, Majorstua skole
Jobbet i 60 % stilling, ved en tilrettelagt avdeling på skolen. Spesialpedagog for barn med omfattende spesialpedagogiske behov.
1999-08 ‑ 2000-07
Pedagogisk leder, Maridalsveien barnehage
Pedagogisk leder i en barnehage.
1996-08 ‑ 2003-08
Miljøterapeut, Sofienberg avlastningsbolig
Miljøterapeut i avlastningsbolig for barn i alderen 0-16 år. Fast deltidsstilling, perioder med 50% og 100% stilling. Sammensatte vansker, cp. multifunksjonshemmede og barn med ulike syndrom.
1993-08 ‑ 1995-08
Assistet, Frambu, senter for sjeldne funksjonshemninger
Jobbet 2 år i 100 % stilling som assistent ved senterets skole og barnehageavdeling. Har i tillegg jobbet på mange av Frambu sine sommerleire.