Anne Gjertrud Thorstensen

Tlf. 412 34 561
E-post:  annegjertrud@hotmail.com

Anne Gjertrud er klinisk pedagog og nevroutreder for En Forskjell.

Curriculum vitae 

Utdannelse

2010-08 ‑ 2013-06
R-BUP, Nydalen. 3-årig spesialistutdanning ved R-BUP (Regionsenteret for barn og unges psykiske helse). Tverrfaglig studie med sosionomer, psykologer, pedagoger, leger som profesjoner. Min metodefordypning er kognitiv atferdsterapi (over 2 år) med 60 studiepoeng, avla eksamen ved HIOA.

Godkjent spesialist i klinisk pedagogikk.

2007-08 ‑ 2009-06
R-BUP. Etterutdanning i nevropsykologi, 2-årig etterutdanning ved R-BUP. Dette er en tverrfaglig sammensatt utdanning. Totalt 32 kursdager.

Temaer:

- Grunnleggende forståelse, hjerne-adferd sett i et utviklingsperspektiv.

- Utredning. Nevrologiske og nevropsykologiske funksjoner.

- Nevrologiske forstyrrelser, vurdering og behandling.

- Forståelse og komplekse vansker.

2000-01 ‑ 2003-06
Universitetet i Oslo, Cand. ed (embetsstudie) i spesialpedagogikk ved UiO. Fordypning i sosiale-emosjonelle vansker. Gjennomførte en kvalitativ studie i samarbeid med en bydel i Oslo, intervjuet 12 pedagogiske ledere. Tittel på oppgaven: Pedagogiske lederes opplevelse av mestring i arbeid med barn med atferdsvansker.

1995-08 ‑ 1998-06
Høyskolen i Oslo, Førskolelærer. Gjennomførte studiet på full tid. Fordypning i administrasjon og ledelse.

Videreutdanning / kurs

21.05.2025 ‑ 23.05.2025

ESSTS, 17th International Conference on Tourette Syndrome and Tic Disorders. Internasjonal konferanse om Tourettes syndrom (utredning, behandling og komorbiditet), i Athen.

14.06.2021 ‑ 01.12.2021

Oslo Universitetssykehus, 10 dagers samling, utredning og behandling av OCD. Opplæring i utredning av OCD (Cy-BOCS) og manualbasert behandling (Nord-LOTS). "The Nordic Long-Term OCD Treatment Study", kognitiv atferdsterapi, spesielt for barn og unge med OCD.

12.03.2020 ‑ 14.03.2020

RVTS. Barn og traumer, 2 dagers kurs. Hvordan traumatiserende hendelser kan påvirke barns utvikling og hvordan man kan arbeide med barns selvfølelse og regulering.

31.10.2013 ‑ 01.11.2013

R-BUP. Mestringskatten. 2 dagers kurs i Mestringskatten. Kognitiv atferdsterapi for barn med angst.

01.09.2013 ‑ 01.11.2013

R-BUP, 4 dagers kurs i Kiddie-Sads, ved Hanne Kristensen.

26.10.2012 ‑ 26.10.2012

R-BUP, Kurs i CCC-2. Utredningsverktøy for utredning barn med språkvansker

14.08.2012 ‑ 14.08.2012

Oslo Universitetssykehus, Kurs i HRT. Kurs i tics-kontrollerende trening.

23.05.2012 ‑ 25.05.2012

Regional kompetansetjeneste for autisme, ADHD og Tourettes syndrom (RKT) i Helse Sør-Øst. 2 dagers introduksjonskurs i Autism Diagnostic Interview - Revised, ADI-R. Autism Diagnostic Interview-Revised, er et semistrukturert diagnostisk intervju. ADI-R kan benyttes med alle aldersgrupper. Nærmeste omsorgspersoner er informanter.

30.05.2011 ‑ 01.06.2011

Oslo Universitetssykehus. 3-dagers Introduksjonskurs for klinikere i bruk av ADOS, (diagnostisk observasjon ved gjennomgripende utviklingsforstyrrelse) ved Lennart Pedersen.

06.05.2011 ‑ 06.05.2011

Galta kompetanse, Tolkningskurs i WISC-IV.

31.05.2010 ‑ 01.06.2010

OUS, Sosial kompetanse-psykiske lidelser. Grunnleggende forståelse og implikasjoner for behandling.

26.11.2009 ‑ 27.11.2009

I regi av Utdanningsforbundets spesialiseringsordning. Utredning av minoritetsspråklige elever med særskilte behov.

05.06.2009 ‑ 05.06.2009

AHUS. Tidlig identifisering - tidlig intervensjon.

16.11.2006 ‑ 17.11.2006

Torshov kompetansesenter. Bayley-III

25.11.2004 ‑ 26.11.2004

Torshov kompetansesenter. Kurs i Leiter-R.

15.11.2004 ‑ 15.11.2004

Oslo. Kurs i pedagogisk relasjonskompetanse med Jesper Juul.

01.09.2004 ‑ 02.09.2004

PP-kurs for rådgivere i Akershus og Oslo. Organisasjonspsykologi v/ Ralph Stenbacker.

01.11.2003 ‑ 02.11.2003

Torshov kompetansesenter. Non verbale lærevansker.

Annen erfaring

01.09.2010 ‑ 01.11.2014

Plasstillitsvalgt i Samfunnsvitne.

Prosjekter

2023-06 ‑ 2023-06

Utarbeidelse av Tourettesplakaten, RKT Materiellet er utarbeidet av Regional kompetansetjeneste for autisme, ADHD og Tourettes syndrom i Helse Sør – Øst (RKT). Formålet med plakaten og tilhørende materiell er å gi både visuell og skriftlig støtte til en gjennomgang av områder som er berørt når man har konkludert med diagnosen Tourettes syndrom.Den primære målgruppen er fagpersoner med ansvar for utredning og diagnostisering av barn og unge med Tourettes syndrom.

Språkkunnskaper

Norsk Muntlig : Meget godt Skriftlig: Meget godt

Engelsk Muntlig : Godt Skriftlig: Godt

Yrkeserfaring

2017-12 ‑

Spesialist i klinisk pedagogikk, Oslo Universitetssykehus, BUP Nord

Utredning og behandling av barn og unge i spesialisthelsetjenesten. 100% stilling. Koordinator for klinikkens OCD/Tics team. Behandling, foreldreveiledning, samarbeid med 1.linjetjeneste og veiledning. Kursvirksomhet knyttet til OCD/ASD

2016-09 ‑ 2018-06

Høyskolelektor, Høyskolen i Oslo og Akershus

Vikariat som høyskolelektor ved OsloMET (Barnehagelærerutdanningen). Tilknyttet videreutdanningen innen spesialpedagogisk arbeid med barn og unge, innen temaer mobbing, observasjon, tilknytning, IOP, rådgivning, spesialpedagogisk hjelp, autismespekterforstyrrelser. Forelest også på fordypning i spesialpedagogisk arbeid. I tillegg har jeg veiledet studenter i gruppe, individuelt, ledet seminarer og senurert ulike kull. Jeg har også veiledet studenter i skriving av semesteroppgaver. Ekstern muntlig sensor på lærerutdanning på tema; samspill, spesifikke vansker og mangfold (4. året) med barn og unge. Høsten 2017, vikar for koordinator og organisert deler av dette studiet.

2014-11 ‑ 2016-12

Seniorrådgiver ved Folkehelseinstituttet, Område for psykisk og fysisk helse

Ansatt som seniorrådgiver/kliniker (prosjektstilling) i forskningsprosjekt knyttet til barn med ADHD (ADHD-studien). Jeg har bidratt med forarbeidet i prosjektetet ved å utarbeide protokoll som benytte ved innhenting av data. Jeg har søkt om innpass og skrevet søknader til alle landets helseforetak. Arbeidet besto av å gjennomgå journaler ved BUPèr i alle landets fylker. Videre besto arbeidet i å reise rundt og gjennomgå journaler til barna samt hente inn data fra utredningsarbeidet, samt vurdere hva som lå i barnets pasientjournal. Dette er et forskningsprosjekt, som er en del av et større forskningsprosjekt, MoBa. Forskningsprosjektet drives av Folkehelseinsitituttet, der man samler inn data fra 113 000 barn og deres foreldre. Dette er en longitiduell studie, og ADHD-studien er en del av dette forskningsprosjektet. Prosjektet ledet av Pål Surèn ved FHI.

2010-09 ‑ 2014-11

Spesialist i kliniske pedagogikk, ved nevroteam, BUP, Nedre Romerike

Ansatt i tverrfaglig nevroteam, med ulike faggrupper. Utredet og behandlet barn med nevroutviklingsforstyrrelser som ADHD/autsimespekterforstyrresler og Tourettes syndrom. Jeg bidro mye med veiledning til 1. linjetjenesten (skole/barnehage/PPT/helsesøstre/barnevern). I tillegg til foreldreveiledning. Benyttet bl.a de ulike Wechsler-testene, ADI-R, ADOS, CELF-4 og andre språktester, samt ulike diagnostiske intervjuer.

2009-01 ‑ 2012-01

Meddommer, Fylkesnmeda for barnevern og sosiale saker

Jeg ble valgt inn som alminnelig medlem i Fylkenemnda (Oslo og Akershus) og innkalt til enkeltsaker i nemda.

2003-08 ‑ 2010-09

Ped.psyk rådgiver, Skedsmo kommune

Pedagogisk psykologisk rådgiver, tilknyttet skoleteam fra 2003-2006, førskoleteam fra 2006- 2010. Koordinator for førskoleteam fra 2006-2007. Arbeidet med individsaker som utredning og veiledning til skoler og barnehageer. I tillegg hadde jeg ansvar for nettverksgrupper, holdt kurs og jobbet med kompetanseheving og kompetanseutvikling. Hadde ansvar for en anonym drøftingstjeneste med veiledning til fagutdannede i barnehagene.

2001-08 ‑ 2003-06

Spesialpedagog, Majorstua skole

Jobbet i 60 % stilling, ved en tilrettelagt avdeling på skolen. Spesialpedagog for barn med omfattende spesialpedagogiske behov.

1999-08 ‑ 2000-07

Pedagogisk leder, Maridalsveien barnehage

Pedagogisk leder i en barnehage.

1996-08 ‑ 2003-08

Miljøterapeut, Sofienberg avlastningsbolig

Miljøterapeut i avlastningsbolig for barn i alderen 0-16 år. Fast deltidsstilling, perioder med 50% og 100% stilling. Sammensatte vansker, cp. multifunksjonshemmede og barn med ulike syndrom.

1993-08 ‑ 1995-08

Assistet, Frambu, senter for sjeldne funksjonshemninger

Jobbet 2 år i 100 % stilling som assistent ved senterets skole og barnehageavdeling. Har i tillegg jobbet på mange av Frambu sine sommerleire.